آیا شما می‌خواهید طراح بسته‌بندی شويد؟

Image Source: https://www.behance.net/gallery/24268895/CHOCOLATE-Brand

صرف‌نظر از محصول، همه‌چیز نياز به‌نوعی بسته‌بندی دارد و هرچه طرح آن بسته‌بندی بهتر باشد، احتمال اینکه توسط یک مصرف‌کننده خریداری شود بیشتر می‌شود.

به لطف مصاحبه‌هایی كه با تعدادي از هنرمندان فوق‌العاده شده، در اين مقاله، به نقش افراد به‌عنوان طراح، كساني كه طراحان برايشان كار می‌کنند، چگونگي پروژه‌ها و... پي خواهيد برد.

اين متن را راهنماي خود براي كار به‌عنوان يك طراح بسته‌بندی در نظر بگيريد.

طراحان بسته‌بندی چه‌کار می‌کنند؟

بیایید با یک ليست از نقش‌ها و وظایفی كه طراحان در زندگی کاري روزمره خود متقبل می‌شوند شروع كنيم:

  • مفهوم طراحی: طراحان با کار مفهومي شروع می‌کنند. طراحی مفهوم، از تمامیت طراحی بسته‌بندی يك محصول گرفته تا چیزی شبیه به کار گرافیکی برای يك برند از قبل تأسیس‌شده را می‌تواند شامل شود.
  • برند: شاید کالا هنوز برند مشخصي ندارد. طراح، بسته‌بندی را به‌عنوان يك عضو جدایی‌ناپذیر از برندها، لوگوها، راهنماهاي سبك، مفاهيم بسته‌بندی و غيره، با توجه به ديدگاهي كه از مشتري يا محصول دارد، تصور می‌کند.
  • طراحی گرافیک: همه کارهای گرافیکی که به طراحی بسته‌بندی مربوط است. آرم، طرح، تصویر، تایپوگرافی و غيره. طراحان ممکن است مجبور شوند در هر یک از آن‌ها و یا حتی تمام آن جنبه‌ها از فرایند طراحی، نقشي ايفا كنند
  • طراحي قالب بسته‌بندی: این مورد به دانش طراحی صنعتی نياز دارد. طراحی قالب، به معنای دانستن اين است كه بسته‌بندی یک شی و یا محصول (جعبه، برچسب، کیسه، صفحه‌نمایش و غیره) درواقع چه عملكردي دارد و چگونه توليد می‌شود.
  • و بیشتر ... هر چیز دیگری كه براي اين كار ضروري است و در بالا پوشش داده نشده است. این ممکن است از داشتن دانش در مورد رسانه‌های چاپی تا ایجاد رسانه‌های دیگر مربوط به برند، محصول و یا پروژه متغیر باشد. طراحان به انجام بیش از فقط یک شرح شغل ساده تمایل دارند، به‌خصوص که به محصول يك برند مربوط شود.

Image Source: https://www.behance.net/gallery/27330713/Old-Standard-Moonshine

طراح، چاد مایکل، می‌گوید:

نقش من در طراحی بسته‌بندی به‌طورمعمول از بدو تولد شروع می‌شود و وارد مفهوم می‌شود و سپس بزرگ كردن طراحي، دقیقاً مانند اينكه آن طراحي كودك من باشد. به‌طورمعمول تنها در پروژه‌هایی شروع به كار می‌کنم که با یک تخته سفید شروع می‌شوند، بدون وجود هیچ نام تجاری از پیش. درنتیجه براي ايجاد نام برند، پایه و اساس بصری، مفهوم، طراحی و اجرای برند من مسئول هستم و / یا با مشتریان همكاري می‌کنم

چه کسی به طراحان بسته‌بندی نياز دارد؟

اگر یک شرکت یا مشتری درصدد توليد یک محصول است، به‌احتمال‌زیاد به یک طراح بسته‌بندی به‌منظور آماده كردن محصول براي مصرف‌کننده نياز دارد. پس درواقع، بسیاری از افراد به طراح بسته‌بندی نیاز دارند

هر فروشگاهي را كه تابه‌حال در آن پا گذاشته‌اید در نظر بگیرید: با محصولات مختلف با انواع بسته‌بندی‌ها و برچسب‌های مختلف پرشده است. حتی چیزی به‌سادگی یک برچسب آويزان شده به محصول، توسط یک طراح طراحی‌شده است.

برخی از طراحان به‌طور كامل و اختصاصي فقط برای یک شرکت طراحی می‌کنند. تمام نیازهای بسته‌بندی، یا توسط آنها و یا توسط یک تیم طراحي می‌شود. این موقعیت‌ها با داشتن یک دامنه طراحي محدودتر، به‌طور کامل بر روی محصولات و نیازهای همان شركت تمركز می‌کنند.

برخی از طراحان در یک استودیو یا سازمان که برای انواع مشتریان، بسته‌بندی توليد می‌کند، کار می‌کنند. آنها همچنین ممکن است بر روی نام تجاری و دیگر وظایف طراحی گرافیکي آن که به کالا مربوط می‌شود، كار كنند. علاوه بر این، شهرت آنها اغلب مبني بر توانایی‌شان در ایجاد پكيج کامل شامل: تعيين برند، طراحي گرافيكي، طراحي بسته‌بندی و غيره، تعيين می‌شود.

Image Source: https://www.behance.net/gallery/13987513/Nada

طراح، حوا وارن، می‌گوید:

من یک طراح هستم که در درجه اول بر روی برند و هویت تمركز دارم كه وظايفم در محدوده‌ی گسترده‌ای اعم از طراحی بسته‌بندی تا وب‌سایت‌ها، پراکنده‌شده است.

به‌غیراز کار ميداني، من وقتي فارغ تحصیل شدم، برای چند سازمان شامل The vast agency، Rabbit hole و Golden به‌عنوان کارآموز كار كردم. بازهم این شرکت‌ها در درجه اول روي طراحی بسته‌بندی متمرکز نيستند بااین‌حال همه آنها یک لیست قابل‌توجهی از مشتريان دارند. به‌عنوان‌مثال Golden، برای Nike كارهاي بسياري می‌کند و Rabbit hole مشغول به کار در کمپین آلبوم Coldplay است.

«بااین‌حال در کار میدانی محدوده مشتریان گسترده‌تر است. مشتریان بزرگي مانند national trust، RSPB، سازمان ملل متحد، Gates foundation، catch 22، one و Sustrans و مشتریان کوچک‌تر مانند wild networks. Voltalab Sound Studios in Rochdale to Dough Lover؛ تولیدکننده‌ی بدون گلوتن در برایتون.» -

برخی از طراحان مترجمان آزاد هستند و طرح‌های بسته‌بندی برای مشتریان و سازمان‌های مختلف ايجاد می‌کنند. درحالی‌که کارشان متنوع است و بر روی انواع محصولات كار می‌کنند، بسیاری از آنها در مشاغل با قراردادهاي کوچک‌تر کار می‌کنند، كه شامل خدمت به مارک و یا محصولات موجود در بازار می‌شود و یا بر روی انواع طراحی به‌منظور پر کردن ليست مشتری‌هایشان، كار می‌کنند.

درواقع، هر یک از این موقعیت‌ها می‌تواند نقش‌هايي را كه قبلاً راجعش بحث كرديم، پر كند. از طراحاني كه با آنها مصاحبه كردم، بسیاری از تجربيات آنها آنچه را که من در این بخش مشخص كردم و چیزی که شما می‌توانید در خانه، استودیو، سازمان، یا شغل آزاد انتظار داشته باشيد، بازگو می‌کند.

Licensed My Little Pony design by Chelsey Schmitz of Fashion Angels Enterprise created for Hasbro.

طراحي my little pony داراي مجوز، توسط چلسي اشميتزاز شركت fashion angels ساخته‌شده براي hasbro

چلسي اشمیتز، طراح و تصویرگر در شركت fashion angels می‌گوید:

«ازآنجاکه شركتي كه برای آن کار می‌کنم، محصولات مختلف دارای مجوز را توسعه می‌دهد، من قادر به تجربه توليد اسباب‌بازی و لوازم جانبی برای شرکت‌های بزرگي مانند hasbro، mattel، disney، Sanrio و MGA بودم. این محصولات را می‌توان در بسیاری از فروشگاه‌های خرده‌فروشی در سراسر جهان پیدا كرد! این حسی توأم با غرور و افتخار است و من خوشحالم که بخشی از آن هستم.»

نمونه‌ی بارز یک پروژه چگونه است؟

هنگامی‌که یک پروژه مرتب و دسته‌بندی‌شده است (قراردادها، اهداف، فرجه‌ها و غیره)، طراحان اغلب نقش خود را با تحقیق در مورد محصول، برند و یا صنعت کالا آغاز خواهند كرد.

دانستن اینکه محصول چيست، كجا به فروش می‌رسد، مصرف‌کنندگان دوست دارند يك محصول چگونه به نظر برسد و چه ویژگی‌های ظاهري داشته باشد و محدودیت‌های كالا چيست، همه‌ی این‌ها به طراحان کمک می‌کند بسته‌بندی كالا را بسيار مؤثرتر و کارآمدتر طراحي كنند. نه‌تنها در نظر گرفتن جعبه‌ای كه كالا در آن قرار می‌گیرد، بلكه حتي ظاهر كالا، هنگامی‌که در يك قفسه در كنار رقباي خود قرار می‌گیرد و يا چگونگي متقاعد كردن و جذب مشتريان براي برداشتن محصول و نگاهي به آن انداختن، زمان زيادي می‌برد.

مثل هر پروژه طراحی ديگري، به مشتريان نمونه و ماكت در طول فرآیند كار بر روی پروژه ارسال می‌شود. بسته به اینکه چند نفر در روند پروژه دخيل هستند، افراد مختلف وظیفه‌های مختلفي بر عهده می‌گیرند و درنتیجه برای طراحی ارائه‌ای بزرگ و یا ارائه‌های متعدد کوچک‌تر در طول پروژه، انجام گيرد. برخی از مشتریان ترجیح می‌دهند در پايان يك پروژه‌ی تکمیل‌شده، یک ارائه کامل به آنها عرضه شود، درحالی‌که دیگران می‌خواهند هنگامی‌که طراحان در طي پروژه مشغول كارند، در جزئيات قسمت‌های مختلف وارد شوند.

Image Source: https://www.behance.net/gallery/26836791/Edamame-One-Smart-Bean

هیلتون واربرتون، كه يك طراح است می‌گوید:

«ابتدا، ما را درباره‌ی محصول و نیازهای بسته‌بندی آن تحقيق می‌کنیم. دوم، مجموعه‌ای از عکس‌ها، ایده‌های ساخت و نام مواد موردنیاز را روي يك مود بورد قرار می‌دهیم. سوم، نمونه‌ها و ماکت‌های اولیه‌ای می‌سازیم تا بسته‌بندی را برای مشتری مجسم سازي كنيم»-

از بين طراحاني كه با آنها مصاحبه كردم، بيشتر آنها پروژه‌هايي با روند زیر را تجربه کرده‌اند: تحقيق، مفهوم‌سازی و مجسم سازي كار، طرح اوليه (پیش‌نویس)، ويرايش، طرح نهايي، همراه باکمی تغيير در طول روند كار.

علاوه بر این، در برخی از پروژه‌ها، طراحان مجبورند خودشان بسته‌بندی را به‌عنوان مدل بسازند و طرح‌های بسته‌بندی، قالب و فایل‌هایی برای پرینترها و تولیدکنندگان آماده كنند.

درنهایت، چیزی كه طراحان بايد در نظر بگيرند تنها بودجه‌ی طراحی‌شان نيست، بلكه بودجه‌ی شركتي كه برايش محصول را توليد می‌کنند و همچنين بودجه‌ی خود بسته‌بندی. ازآنجاکه بسته‌بندی است اغلب بخشی از محصولات بازاریابی است در مقابل خود محصول، بودجه ممکن است کم باشد و مواد بسته‌بندی و یا فرایند چاپ را محدود سازد.

اينجا هم باز آن طراح خلاق است که می‌تواند با یک بودجه كم کار كند محصولي جالب و غیرمنتظره بسازد. برای برخی، این چالشي فوق‌العاده است.

Image Source: https://www.behance.net/gallery/23011503/Mint-Elephant

رجینا، مدیر هنری ماشين لوگو می‌گوید:

«یک پروژه معمولی، طراحی بسته‌بندی‌ای است که اغلب به‌عنوان یک كار فوری با یک بودجه كم همراه می‌شود. مشتریان بخش ما همیشه برای تحقیقات بازاریابی و کمپین تبلیغاتی پول ندارند. در طي يك پروژه غیرممکن است كه این چیزها را به‌حساب نياورد، بنابراین ما سعی می‌کنیم تحقیقات را خودمان انجام داده و به مشتریان خود تاجاي ممكن كمك كنيم».

طراحان براي ایجاد رسانه‌های چاپي چه بايد بدانند؟

چه یک طراح درحالی‌که کار به‌طور مستقیم با پرینتر و تولیدکنندگان باشد چه طرح‌های آنها را به دیگران توزيع كند، بايد بدانند بسته‌بندی چگونه توليد و چاپ می‌شود. این می‌تواند از دانستن خود فرایند چاپ گرفته (چاپ دیجیتالی، چاپ صفحه‌ای، دهیدراته و غیره) تا آماده شدن موادي كه مورداستفاده قرار می‌گیرند را شامل شود.

همه گرافیک‌ها بايد روي رزولوشن درستي كه پرينتر می‌طلبد باشند، طرح‌ها بايد در قالب در نظر گرفته‌شده برای چاپ و تولید قرار داشته باشند و طراحان باید مطمئن باشند رنگ‌هایی كه روي مانیتور خود مشاهده می‌کنند با آن‌هایی كه چاپگر توليد می‌کند، مطابقت داشته باشند. اغلب، چاپگرها با رنگ و جوهر پنتون كار می‌کنند. ازآنجایی‌که آنها در تولید و صنعت هنر استاندارد هستند، مشتریان، طراحان و تولیدکنندگان به‌راحتی به آنها مراجعه می‌کنند و بدون هیچ شگفتی و خلل در كارشان از ابتدا تا انتها آن‌ها را همراهشان دارند.

Image Source: https://www.behance.net/gallery/25377051/NoMad-Playing-Cards

چاد مايكل، كه يك طراح است، می‌گوید:

«در طراحي، مرزي باریک‌بین خوب و عالي وجود دارد. بيشتر اوقات» عالي «هنگامی‌که طرح چاپ شود معلوم می‌شود. ارزش زيادي در يك كار چاپ موفق وجود دارد. كه می‌تواند طرح را به يك مرحله‌ی کاملاً متفاوت و تازه‌ای وارد كند».

حالا نوبت به کاغذ، پلاستیک و دیگر انواع مواد بسته‌بندی می‌رسد. طراحان باید محدودیت‌های موجود در فرايند تولید را درك كنند و بدانند یک نوع كاغذ خاص یا مقوا آسان‌تر از بقيه پاره می‌شود، يا جوهر را به‌خوبی بقيه جذب نمی‌کند و یا با طراحي جعبه به‌خوبی همخواني ندارد.

اغلب ماکت‌ها و آزمایش‌های مختلف براي مجسم سازي، توسط طراح یا با چاپگر یا کارخانه سازنده و همچنین تجربه، برخی از مشکلات طراحی را حل می‌کنند؛ اجازه می‌دهد طراحان آزادانه‌تر طراحي كنند و یاد بگیرند چه ‌کارهایی را باکار خود و کالايي كه در حال كار براي آن هستند، يا نمی‌توانند انجام دهند.

Image Source: https://www.behance.net/gallery/30282565/The-Marshmallowist

طراحی به اسم حوا وارن، می‌گوید:

«در گذشته من هم به‌طور مستقیم با چاپگر كار كرده ام و هم با یک شخص واسطه که تمام آثار هنری من را به چاپ کننده‌ها می‌فرستاد. ترجیح می‌دهم به‌طور مستقیم با یک چاپگر کارکنم به اين دليل كه احساس می‌کنم کنترل بیشتري دارم و می‌توانم كپي كارهايم را ببينم و نمونه بسازم.»

عوامل کلیدی طراحي بسته‌بندی خوب چیست؟

تقریباً هر طراحي که من این سؤال را در حضورش مطرح كردم، همه اينگونه پاسخ دادند: بسته‌بندی خوب باعث می‌شود محصول به‌راحتی توسط مصرف‌کننده فهمیده می‌شود؛ بسته‌بندی خوب باعث می‌شود محصول براي مصرف‌کننده واضح و روشن باشد.

لوگو و برند باید به‌راحتی تشخيص داده‌شده و دیده شود، محصول نبايد گیج‌کننده باشد (مگر اینکه که گیج‌کننده بودن بخشی از خود برند باشد) و تمام اطلاعاتي كه سازندگان محصول می‌خواهند در اختيار مصرف‌کننده قرار گيرد باید بر روی خود بسته‌بندی باشد.

چه توضیحات محصول باشد، يا پیام شرکت سازنده و یا حتی فقط محتویات بسته‌بندی، مصرف‌کننده باید قادر باشد بسته را بردارد، به آن نگاه كند و همه چیزهايي را كه سازنده می‌خواهد او بداند، دريافت كند. بسته‌بندی بد، فهم آنچه درون بسته است و چگونگي تعامل با آن و تأثیر آن را برای مصرف‌کننده دشوار می‌کند.

Image Source: https://www.behance.net/gallery/30425153/TOCC-

Nacho huizar که یک طراح است، می‌گوید:

«كالا را مستقیماً در بين عموم قرار دهيد و در مورد محصول خود توضيح دهيد و آن را تعريف كنيد تا بالاترین مقدار اطلاعات را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهید. ساخت یک برچسب برای شامپو مانند ساخت یک برچسب برای صابون نيست. این خوب است که» چه کسی «و» چگونه «یک پروژه را بدانيد.»

به‌عنوان‌مثال، زمانی که به وسایل تميز كردن فکر می‌کنید، احتمالاً به حباب صابون و یا مرکبات یا سطح اپن يا آشپزخانه‌ی براق فكر می‌کنید. اگر کسی یک پاک‌کننده‌ی سطح را در یک جعبه با آدامس بادکنکی و بادکنک‌های تولد بسته‌بندی كند، مصرف‌کننده ممکن است نگاهی به بسته‌بندی بیندازد و فکر كند آب‌نبات و یا محصولی برای کودکان در داخل آن است. درست است كه می‌تواند كپي روي بسته‌بندی را بخواند، اما اغلب مصرف‌کننده‌ای كه در یک فروشگاه در حال خريد است و در حال جمع‌آوری مواد غذایی آن هفته‌ی خود است، يك عالمه وقت براي حدس زدن اينكه یک جعبه شامل یک دلقک است و یا چیزی که با آن بشود کف خانه را تميز كرد، ندارد

درحالی‌که بسته‌بندی می‌تواند انتظارات مصرف‌کننده را دگرگون كند و طراحان اغلب درصدد انجام این کار به روشي جالب و مؤثر و تحسین‌برانگیز هستند، بیشتر اوقات مشتریان بسته‌بندی‌ای را می‌پسندند که با محصول درون آن همخواني و تناسب داشته باشد. طراحان خوب اين را بخشی از تحقیقات و فرایند مجسم سازيشان در هنگام ایجاد بسته‌بندی برای مشتریان و یا شركتشان قرار می‌دهند.

Image Source: https://www.behance.net/gallery/25459739/W-Steak

تام جوريس، طراح، می‌گوید:

گروه مورد هدف خود را بشناسيد. بیش‌ازحد روي ظاهر اصلي تمركز نكنيد. یک بسته باید احساسات را به تصویر بکشد. فقط باکار عاطفی می‌توانيد يك مشتری بالقوه را جذب كنيد. من شخصاً به‌سادگی و داشتن افكار متفاوت و ديد از يك پرسپكتيو جديد باور دارم.

پيشنهادي برای طراحان

Packaging design by Logo Machine

رجینا، مدیر هنری ماشین لوگو می‌گوید:

«اکثر طراحان جوان از شروع به انجام کار واقعی می‌ترسند. یک راه خوب برای شروع انجام يك كار ترسناک و غیرقابل درک اين است که سعی کنید همه‌چیز را به بدترين شكل ممكن دربياوريد. كار سرگرم‌کننده‌ای است، همچنين رهایی‌بخش است و کمک می‌کند تا شما به افكار منتقدانه غلبه كنيد. سپس می‌توانید کار را به اجزای کوچک‌تر تقسيم كرده و سعی کنید نتیجه كار بهبود يابد. فورا انتظار يك نتیجه‌ی عالي نداشته باشيد و از شکست نترسيد. این چیزی جز اضطراب، از دست دادن اعتمادبه‌نفس و افسردگی به ارمغان نمی‌آورد. به روند كار مانند یک بازی که در آن هر نتیجه‌ای مثبت است نگاه كنيد-»

Image Source: https://www.behance.net/gallery/18098575/Distroya-Spiced-Spirit

چاد مايكل می‌گوید:

«قرار گرفتن در برابر موانع افكاري و مسدود شدن ذهن، براي همه اتفاق می‌افتد. اگر احساس مسدود شدن می‌کنید، كارتان را به يك پروژه و یا حداقل بخش دیگری از پروژه تغيير دهيد. هنگامی‌که در یک قسمت احساس موفقيت كنيد، اغلب، موفقیت در ساير قسمت‌ها پخش خواهد شد.»

Image Source: https://www.behance.net/gallery/18319245/Trident-Gum-Packaging-Concept

Hani douaju می‌گوید:

«هرگز تجربه كردن و یادگیری را متوقف نكنيد. مهارت‌های تصویرسازی و چاپی در طراحی بسته‌بندی بسيار باارزش هستند. اگر شما می‌توانید در این دو چیز استاد شويد، می‌توانید یک مزیت بزرگ در صنعت به دست آورید؛ و درنهایت، تحقیقات خود را انجام دهيد، زماني را به جذب الهام و انگيزه اختيار دهيد و هرگز همان ابتدا با اولین طرح خود راضی نشوید و شروع به كار نكنيد.»

نتیجه

تجربه بسته‌بندی طراحان ممکن است متفاوت باشد، اما تمایل به ارائه محصولات به شیوه‌ای جالب و جذاب، به نظر می‌رسد براي اكثر طراحان بسته‌بندی يكي باشد و آن‌ها را در اين مورد عليرغم صنعت يا نقشي كه در دنياي طراحي دارند متحد كند.

همانند بسیاری از مشاغل طراحی ديگر، خلاقیت، سازمان، فداکاری و تمایل به طراحی مهارت‌های لازم برای طراحان هست. پروژه‌ها، مشتریان و محصولات ممکن است متفاوت باشد، اما نیاز به بسته‌بندی برای پروژه‌هایی كه گفته‌شده باقی خواهد ماند که در آن طراحاني مثل شما براي خلق طرح خوانده خواهید شد.

هنرمنداني كه با آنها مصاحبه كردم، صحبت‌های زیادی برای به اشتراک گذاشتن در مورد تجارب خود داشتند که شما می‌توانید در نقل‌قول‌ها و نمونه کارهای مختلف در این مقاله پیدا كنيد. کارهاي آنها نه‌تنها مهارت‌های آنها، بلكه دانش آن‌ها را، زماني كه صحبت از طراحي بسته‌بندی فوق‌العاده به ميان می‌آید به نمايش می‌گذارد و من امیدوارم که براي شما جالب و الهام‌بخش بوده باشد.

منبع: design.tutsplus.com
ترجمه: البرزمدیا
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت، پیگرد قانونی دارد!